Deze website maakt gebruik van cookies. Meer informatie Melding niet meer tonen
Smart Recruitment Sites

Tips vindbaarheid op LinkedIn

Word jij wel goed gevonden door Recruiters…?

Recruiters zijn continu op zoek naar talent op LinkedIn. Echter, sommige profielen zijn lastig te vinden doordat ze te weinig of te weinig relevante informatie bevatten.

Hieronder een aantal tips om je profiel op LinkedIn beter vindbaar te maken.

Kies een sterke functienaam


Denk aan een goede functienaam, want dit is het eerste wat een Recruiter ziet en waarop ze jouw profiel proberen te vinden. De functienaam moet duidelijk aangeven waar jouw specialiteit ligt, meerdere, diverse functienamen zullen verwarrend overkomen en geeft aan dat je niet weet wat je wilt.

Profielfoto


Je maakt maar één keer een eerste indruk. Profielen met foto’s worden 30% vaker bezocht. Zorg voor een duidelijke en professionele foto van jezelf. Je foto staat niet al te groot op je profiel , dus een denk bijvoorbeeld aan een pasfoto.

Samenvatting


Deze samenvatting geeft jou de mogelijkheid om je in een paar seconden voor te stellen aan de Recruiter, maar ook kan je dit gebruiken voor bepaalde kernwoorden waardoor je weer makkelijker gevonden wordt (de juiste ‘keywords’). Geef in een paar korte zinnen aan welke oplossing je bent voor welk probleem, naar wat voor werk ben je op zoek, waar wil je voor benaderd worden? Als manager is het bijvoorbeeld relevant om te vermelden hoeveel mensen je hebt aangestuurd, wat je doelstelling was, wat je hebt gerealiseerd en in welke branche je werkzaam was. Als Accountmanager/Salesverantwoordelijke benoem je je omzetverantwoordelijkheid, de grootte van je klanten, de branche(s) en je targets.

Omschrijf je functie en je taken


Wees zo specifiek en concreet mogelijk naar welke functie je op zoek bent of die je momenteel uitvoert. Kies altijd voor de meest gebruikte functienaam, dit zorgt ervoor dat je beter gevonden wordt. Wees zo specifiek mogelijk en kijk uit voor te breed zeggende woorden zoals ‘manager’, ‘coach’, of ‘adviseur’.
De organisatienaam, functienaam en branche worden standaard gevraagd om in te vullen, maar vertel ook wat je echt hebt gedaan in jouw functie? Wat was je opdracht/targets en wat heb je daarvan weten te realiseren? Denk hierbij aan: omzetverantwoordelijkheid, het aantal mensen dat je hebt aangestuurd of wat voor soort klanten (grootte & branches).

Recommendations


Vraag bij relevante en het liefst nog ‘warme’ contacten om een recommendation een aanbeveling over jou als collega te geven. Doe dit vooral op een persoonlijke wijze en geef aan waarvoor je dit verzoek doet. De referent kan dan gerichter schrijven op een functie of bedrijf. Contacten om hiervoor te benaderen zijn: huidige of oude werkgevers, P&O managers, HR afdeling, collega’s van je afdeling, speciale werkgroep waaraan je hebt deelgenomen, je opdrachtgever etc. Denk niet dat je ze hiermee belast, vaak zijn mensen vereerd als je ze om een recommendation vraagt, wees alleen duidelijk welke tekst of input je van ze verwacht. Weet ook dat je bij 3 recommendations vaker naar boven komt bij de zoekresultaten en je hiermee beter wordt gewaardeerd.

Gaten in je CV


Heb je gaten in je CV? Vermeld zoveel mogelijk voor deze ‘gaten’ een positieve omschrijving, zoals tijdelijke time out wegens heroriëntatie op loopbaan, op weg naar een nieuwe uitdaging met professionele loopbaanbegeleiding, een buitenlandse reis, vrijwilligerswerk etc. Neem de vragen die een Recruiter zich kan stellen zoveel mogelijk weg.
Contactgegevens 
Heel belangrijk is te vermelden waarop Recruiters jou kunnen bereiken. Vermeld je E-mailadres, maar ook je telefoonnummer waarop je overdag bereikbaar bent, liever niet je zakelijke mobiele nummer om vervelende gesprekken overdag op je werk met collega’s te voorkomen. Maak het Recruiters gemakkelijk om contact met je op te nemen.
Extra tip:
Zorg dat je ‘Career opportunities‘ hebt aangevinkt. Recruiters kunnen je makkelijker vinden dan.

Publicatiedatum: 30 november 2015